Publikujemy sprawozdanie adw. Tomasza Wardyńskiego z posiedzenia Rady International Bar Association (IBA Council Meeting), które odbyło się w Miami na Florydzie 3 listopada 2022 roku w ramach dorocznej konferencji IBA.
Podsumowanie zdalnego spotkania zarządu z 24 lutego 2022 roku
2. W raporcie pokonferencyjnym zamieszczono także zwięzłe streszczenie spotkania członków zarządu lBA, które miało miejsce 24 lutego 2022r. na platformie Zoom. Zebranie zostało poprowadzone przez Prezesa lBA pana Sternforda Moyo. Na początku przedstawiono zwiężle jego raport oraz podsumowano bieżące sprawy Rady. Podsumowano także działalność Biura w Londynie które, poza sprawami wewnętrznej organizacji, skoncentrowało się na problemie podatku VAT.
3. Następnie omówiono działalność lBA z podziałem na dwie części: początki działalności od 2004 roku oraz zwięzłe podsumowanie wydarzeń od lata ubiegłego roku. Rada rozpoczęła pzedstawienie od podkreślenia wpływu konferencji na strukturę członkostwa oraz omówiła posiadane fundusze, z dokładniejszą analizą od roku 2020. Zaakceptowano także budżet na rok 2022 oraz ratyfikowano rekomendacje Komisji ds. audytu, dzięki której zarząd odroczył swoją wcześniejszą zgodę w sprawie zmiany portfela inwestycyjnego do czasu uzyskania większej ilości informacji na temat potrzeb płynnościowych lBA. Pojawiła się także propozycja organizowania konferencj i bez papieru.
4. Po omówieniu sponsoringu i pozyskania funduszy, swój raport przedstawił Komitet ds. Ryzyka, który zwrócił uwagę na omówiony przez Biuro w Londynie problem podatku VAT, oraz Rada ds. Różnorodności, która wskazałana swoje dwa kluczowe projekty. Pierwszym z nich była kontynuacja realizacji narzędzia szkoleniowego Diversity & lnclusion dla funkcjonariuszy lBA, zaś drugim: projekt "Kobiety W Prawie". W dalszej kolejności, komisja ds. pzeglądu planu strategicznego potwierdziła realizację planu na poziomie wszystkich komisji wydziałowych i HRl.
W ostatniej części pzedstawiono sprawozdania z Komitetów Zaządu oraz poszczególnych części składowych lBA. W głównym zakresie omówione zostały dalsze kroki w sprawie implementacji planu strategicznego lBA, dotychczas zorganizowane konferencje, a także współpraca z regionalnymi forami Rady.
Raporty najwyższych urzędników lBA
Raport Prezesa lBA
Posiedzenie rozpoczął pan Sternford Moyo (Prezes lBA od stycznia 2021 r.; Zimbabwe) składając podziękowania dla uczestników ostatniego posiedzenia lBA w Wilnie i w szczególności witając gości z Ukrainy. W pierwszej kolejności pzedstawił raport z ostatnich kilku miesięcy działalności. Pan Sternford uczestniczył w Bałkańskim Forum Prawnym w Wiedniu, LPD Retrat, lnternational Association of Young Lawyers (A\JA) oraz Konferencji dotyczącej prawa Mody i dóbr Luksusowych zorganizowanej przez Europejskie Regionalne Forum lBA. Prezes Rady był także zaangażowany w rozpoczęcie i zakończenie lBA/lCC Moot Court oraz corocznej konferencji zorganĺzowanej przez Ugandyjskie Stowarzyszenie Prawnicze.
Raport Wiceprezes i Sekretarzv Generalnych IBA
7. Następny raport pzedstawiła Pani Almudena Arpon de Mendivil (Wiceprezes lBA od stycznia 2021 r.; Hiszpania). Zwróciła uwagę, iż obecnym problemem Rady jest nielegalna inwazja Rosji na Ukrainę, która stanowiła naruszenie podstawowycń zasad prawa międzynarodowego. lBA wspierała Ukraine National Bar Association (IJNBA) oraz Ukraine Bar Association (UBA), w tym w kwestiach finansowych. Następnĺe Wiceprezes podkreśliła znaczenie inicjatywy eyeWitness, która wraz z częścią składową lBA, Human Rights lnstitute (HRI)' stanowiła wsparcie w walce z okrucieństwami w szczególności dla ludzi dotkniętych inwazją w Ukrainie, gdzie działała od 2017 roku
8. Ze względu na Pandemię CoVlD-19, większość spotkań i posiedzeń odbyła się w formie zdalnej. Skomentowano także spotkanie śródroczne w Wilnie, które miało miejsce w maju 2022 r. Poza nim Jaime Carey oraz Claudio Visco (Sekretarze generalni lbA) zwrócili uwagę na Konferencję lBA w Miami zorganizowaną W grudniu 2021 r., oraz Konferencję SEERlL Biennial w Mediolanie w maju 2022 r. podkreślając, jak ważny jest stopniowy powrót lBA do wydarzeń stacjonarnych.
Raport Dyrektora IBA
9. Zpowyższym stanowiskiem zgodził się Mark Ellis (Dyrektor wykonawczy lBA). Następnie, w swoim raporcie wskazał na cztery filary działalności tBA: ochronę rezerw finansowych (które wspomogły lBA w trakcie panđemii), aktywność członków Rady, znaczenie członkostwa w lBA, oraz pozycja i znaczenie Rady na świecie. Następnie zwrócił się do zarządu, wskazując główne obszary działań IBA, do których należy utworzenie Afghanistan lndependent Bar Association (A\BA), wsparcie UBA i UNBA w związku z sytuacją w Ukrainie iw ykozystanie w tym celu systemu eyeWitness.
10. Następnie omówiono sprawy finansowe organizacji. W tym raport skarbnika, sprawozdanie do czerwca 2022 r., składka członkostwa lBA dla organizacji, oraz ubezpieczenie dla zawodów prawniczych. Wyróżniono także członków honorowych Rady, przeprowadzono wybory na stanowiska w komisjach IBA na lata 2023-2024 oraz poszerzono grono członkowskie o nowe stowarzyszenia prawnicze. Na koniec Grupa Robocza ds. Planu strategicznego lBA poinformowała, iż plan strategiczny lBA został zaakceptowany, ale z powodu Pandemii (i braku środków) opóźniono realizację niektórych celów.
Internatlonal principles on professional indemnity insurance for the legal profession
11. Podczas posiedzenia Rady IBA zaprezentowano projekt międzynarodowych zasad dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania zawodu prawnika (IBA lnternational Principles on Professional lndemnity for the Legal Profession) przygotowany przez Komitet IBA ds. polityki.
12. Przedstawione w nim wytyczne mają posłużyć jako wsparcie dla stowarzyszeń prawniczych w kwestiach wprowadzenia ubezpieczenia odpowiedzialności zawodowej. Po wielu latach pracy Komisja skupiła się w nim nad problemem wprowadzenia obowiązku takiego ubezpieczenia, analizując wady i zalety systemów, gdzie taki obowiązek istnieje. Zwróciła także uwagę na kwestię ujawnienia informacji oraz podmiotu, do którego informacja na temat posiadania ubezpieczenia powinna zostać ujawniona (czy powinien to być organ regulacyjny, czy też klient).
13. Głównym problemem powiązanym z obowiązkowym ubezpieczeniem był wpływ środków finansowych klientów oraz dostęp do sprawiedliwości. Ostatecznie Komisja wskazała osiem zasadniczych zasad: niezależność prawnika, który jest w stanie dać bezstronne usługi i reprezentację, kompetentność do wykonywania zawodu, uczciwość na wysokim poziomĺe, odpowiedzialność prawnika za zapoznanie się z lokalnymi regulacjami w zakresie ubezpieczenia, adekwatne zabezpieczenie interesów klienta, zachowanie poufności w relacji z klientem, oraz podtrzymywanie zaufania publicznego do zawodów prawniczych.
Raporty części składowych IBA
14. Podczas posiedzenia w Miami przedstawione zostały raporty zdziałalności czterech części składowych IBA: Legal Practice Division (LPD), Secion on Public and Professional lnterest (SPPI), Human Rights lnstitute (HRl), oraz Bar /ssues Commission (BlC).
Leqal Practice Division
15. Przewodniczący LPD, pan Peter Bartlett, rozpoczął swoje przedstawienie od podkreślenia wsparcia IBA dla Ukrainy. W raporcie wskazał on na działalność LPD w ciągu kilku ostatnich miesięcy.
16. Na początku skupił się na dalszych krokach w zakresie planu strategicznego IBA. Wśród priorytetów wskazał koncentrację na obronie i wsparciu rządów prawa, praw człowieka oraz fundamentalnych wartości zasad prawniczych. W tym celu przedstawił ocenę dla IBA Strategic Plan Imptementation Working Group (lWG), z którą LPD bliżej współpracować w przyszłości. Planowana jest także kontynuacja współpracy na rzecz realizacji 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (sDGs). Dostrzeżono też potrzebę utworzenia grupy roboczej w zakresie zmian klimatycznych. W celu rozwinięcia, koordynacji i zapewnienia wsparcia dla aktywności samej LPD i IBA w ich zakresie.
17. Wśród szczególnie ważnych publikacji przewodniczący komisji wskazał dziesiąty roczny raport The IBA GEI, skupiający się na nowych problemach prawa human resources (HR) powstałych w związku z pandemią, oraz The Latin American ln-House Legat Counsel's perspective - raport zapewniający ogólny pzegląd czy działy prawne firm latynoamerykańskich z innych jurysdykcji w regionĺe uznają te kwestie za istotne i czy firmy te promują i wymagają od swoich zewnętznych doradców wprowadzenia polityki niedyskryminacji i pro bono. Ponadto, Komisja Prawa Korporacyjnego i M&A (the corporate and M&A Law Committee) pzedstawiła zaktualizowane stany trzech swoich pzewodników na rok 2022: Minority Shareholder Rights Guide zapewniający wprowadzenie do prawa powiązanych jurysdykcjiw zakresie praw i ochrony akcjonariuszy mniejszościowych, Directors Duties Checktist zapewniający praktyczną perspektywę obowiązków nałożonych na dyrektorów przez jurysdykcje, oraz Financiat Assistance Guides zapewniający wprowadzenie do prawa powiązanych jurysdykcji w zakresie wsparcia finansoweg o przy nabywaniu udziałów.
18. Pan Peter Bartlett zwrócił także uwagę na zaakceptowane przez LPD projekty, wśród których znalazł się m. in. The Gatekeepers Projec.' Celem projektu jest rozpoczęcie dialogu i znalezienie rozwiązań dla tzw. "szarych stref" praktyk prawa, które są pzeprowadzane zgodnie z brzmieniem przepisów, lecz wywołują kontrowersje w opinii publicznej. Pzykładem szarych stref praktyk jest sytuacja w Rosji po rozpoczęciu inwazji, gdzie prawnicy zostali oskarżeni o umożliwienie wzbogacenia się i zwiększenia władzy osób, firm i państwa rosyjskiego. Inny zaaprobowany projekt ma na celu aktualizację wytycznych lBA z 2014 roku w zakresie konfliktu interesów w międzynarodowym arbitrażu.
19. W dalszej części pzedstawiono tematy zorganizowanych przez LPD webinarów, jak i zaproponowano tematy zaplanowanych w bliskiej pzyszłości spotkań. Pzewodniczący wskazał na podtrzymywanĺe stałych publikacjĺ oraz podcastów, wśród których warto zwrócić uwagę na publikację dwunastu wydań "Global Insight" pomiędzy styczniem a sierpniem 2022 roku. Wspomniano także o podsumowaniach Grupy Roboczej ds. przejęć w sprawie zmienionego rozporządzenia wykonawczego dot. połączenia przedsiębiorstw i zmienionego obwieszczenia w sprawie uproszczonej procedury, oraz o poprawkach do malezyjskiej ustawy o konkurencji z 2010 roku.
Secion on Public and Professional lnterest /SPPL)
20. Następny raport zaprezentował przewodniczący SPPL pan Jorg Menzer. Wskazał on na pracę nad serią webinarów na temat "Zarządzania kancelarią pracą w Afryce". Konferencją "Women in leadership", oraz projektem IBA pod przewodnictwem LPRU z Brytyjskim lnstytutem Prawa Międzynarodowego i Porównawczego skupiającym się na problemie bezkarności w handlu ludźmi. Kontynuowano także analizę przyszłości usług prawnych, celów zrównoważonego rozwoju ONZ (sDGs) oraz problemu rządów prawa, który został szczegółowo omówiony w związku z inwazją na Ukrainę.
21. Projektem równie godnym uwagi jest seria wywiadów z Taherą Mandviwala (oficerem strategicznym Komitetu Zarządzania Kancelarią Prawną IBA) zatytułowana "Who am I". Jej głównymi tematami jest wizerunek zawodowy prawników, możliwości jego poprawy i rozwoju, oraz rola i znaczenie prawników w społeczności.
Bar Issues Commission (BIC)
22. Komisja ds. Adwokatury (BIC), poza współpracą z pozostałymi częściami składowymi IBA, kontynuowała rozwój interdyscyplinarnej współpracy w różnych częściach świata, w szczególności z Latin American lars iwschodnim African Bars. Wraz z forum sędziów BIC pracował nad sesją podczas Rocznej Konferencji w Miami pt. "ochrona sędziów w konfliktach, rewolucjach i czasach opresji politycznej''. Komisja kontynuowała również pracę nad implementacją strategicznego planu IBA oraz wsparcia polityki handlowej dot. Usług prawnych. Uczestniczyła także w globalnych konferencjach m. in. w Rocznej konferencji zorganizowanej przez Stowarzyszenie Prawników Południowoafrykańskiej Wspólnoty Rozwoju Prawników (SADC-LA).
Human Riqhts lnstitute
23. Pierwsza część raportu HRI składa się z działań ukierunkowanych na kraje, wśród których znalazł się m. in. Afganistan, Białoruś, Kirgistan, Tunezja, Turcja oraz Chiny. lnstytut skupił się przede wszystkim na edukacji kobiet i problemie z ich zatrudnieniem, przestrzeganiem praw człowieka (w tym zakazie tortur i masowych arbitralnych zatrzymaniach), oraz zagrożeniami dla demokracji, rządów prawa i niezależności sędziowskiej.
24. HRI podjął także szereg działań w związku z sytuacją w Ukrainie. Dyrektor HRI Pan Baroness Kennedy QC został członkiem prawnej grupy zadaniowej ds. odpowiedzialnoścĺ za zbrodnie popełnione w Ukrainie. Współdziałano także z organizacjami partnerskimi w celu zmobilizowania państw europejskich do podjęcia inicjatywy wezwania do rezolucji ustanawiającej specjalnego sprawozdawcę ds. sytuacji w zakresie praw człowieka w Rosji.
25. Druga część poświęcona była działaniom tematycznym i specjalistycznym. Wśród najważniejszych tematów wskazano: praworządność, niezależność zawodu prawnika, ochronę zagrożonych prawników, wolność mediów, zapobieganie torturom i "przymusowych". W zwiiązku z nimi HRI zorganizował szereg webinarów, spotkań stacjonarnych oraz przedstawiono szereg oświadczeń prasowych.
26. W szczególności wspierano działania ONZ i współpracowano z poszczególnymi Radami organizacji. HRI uczestniczył z interaktywnym sprawozdawcą ONZ w dialogu ds. niezależności sędziów, przygotował projekt rozdziału w publikacji ONZ nt. masowych procesów związanych z represjonowaniem pokojowych zgromadzeń oraz przyczynił się do raportu Sekretarza Generalnego ONZ nt. kary śmierci.
Raporty stałych komisji
27. Komisia ds. nominacji przedstawiła przebieg wyborów przeprowadzonych w maju 2022 roku podczas śródrocznego spotkania IBA w Wilnie. Komisja ds. Usług Internetowych podczas swoich śródrocznych spotkań dyskutowała nad rozwojem działalności w portalu LinkedIn, demo aplikacji i możliwościami dalszych usług dla członków społeczności IBA.
28. Fundacja IBA skupiła się na projektach IBA wspierających naczelne zasady prawa.
Fundacja poprowadziła 25 maja b.r. konferencję, podczas której eksperci dyskutowali na temat zagrożeń, jakie dla rządów prawa i demokratycznego społeczeństwa niesie polaryzacja polityczna, dezinformacja i utrata obywatelskości. Została także współgospodarzem przeprowadzonego 4 listopada forum pt. "Co Ameryka (i reszta świata) może zrobić, aby zwalczyć dezinformację i jej skutki?"
29. Komisia ds. konstytucji i zarzadzania (CGC) jest komisją ustanowioną na początku 2021 roku. Do tej pory odpowiadała za wydanie wytycznych dotyczących praktyki związanej z głosowaniem elektronicznym dla funkcjonariuszy stowarzyszenia. Pzedstawiła także propozycję zmian konstytucyjnych, które zostały przyjęte przez Radę IBA w pażdzierniku 2021 r. W 2022 roku CGC utwozyła Governance Workina Group (GWG), aby zająć się problemami związanymi z zarządzaniem. Jednostki skupiły się razem na 3 celu planu strategicznego IBA.
30. Podczas spotkania Rady w Miami CGC zaproponowała zmiany do Konstytucji IBA, które spotkały się z dużą dyskusją. lch celem było dostosowanie aktu, by wprowadzić do IBA wspólną prezydenturę i wiceprezydenturę z Sekretarzami Generalnymi. Do pomysłu członkowie konferencji podeszli z ostrożnością i dystansem. W latach 2023-2024 CGC planuje dalej pracować nad konstytucyjnymi zmianami.
Raporty komitetów zarządu
31. Pierwszy raport został pzedstawiony przez Masako Banno i Chrisa Watsona Współpzewodniczących Rady ds. Różnorodności i lnkluzji (Rada D&I). Wskazali przede wszystkim na projekt zatytułowany "50/50 pned 2030 rokiem", którego celem jest pzygotowanie schematu osiągnięcia parytetu płci w obszarze judykatury, sektorów publicznych, prywatnej praktyki oraz zawodów typu in-house. Rada D&I skupiła się również na wspieraniu Biura w Londynĺe przy tworzeniu polityki przeciwko zastraszaniu i molestowaniu.
32. Komisia cyfrowa przekazała na początku roku zarządowi i radzie raport pzedstawiający obecny zakres usług cyfrowych wraz z najnowszymi ulepszeniami. Komitet ds. projektów wskazał na aktualny stan bazy danych projektu wraz z podsumowaniem od kwietnia 2022 roku projektów poszczególnych części składowych IBA. Zgodnie z raportem Pani Moira Huggard-Caine (Przewodnicząca Komisji Cyfrowej) obecnie w bazie znajduje się ponad 80 aktywnych projektów Rady. W dalszej kolejności Pani Pascale Lagesse (Przewodniczącą Komisji ds. Członkostwa) poinformowała w swoim sprawozdaniu o dołączeniu 26 nowych członków do Rady.
Raporty zastępców sekretaza generalnego
33. Na koniec przedstawiono sprawozdania od zastępców sekretarza generalnego z poszczególnych forum regionalnych.
34. Afrykańskie Forum Regionalne, przedstawiło swoich członków oraz dotychczasową aktywność. Forum Arabskie podsumowało zakończone i trwające projekty, wśród których znalazła się współpraca z Komisją ds. młodych prawników oraz wsparcie Forum prawników arabskich w Londynie w rocznej konferencji zorganizowanej w maju 2022 roku.
35. Współprzewodniczący Regionalnego forum ds. Azji i Pacyfiku przedstawili minione i zaplanowane spotkania w formie online i stacjonarne. W ramach raportu poszczególne sprawozdanie z działalności przedstawiły grupy z Chin, lndii oraz Grupa Arbitrażowa Azji i Pacyfiku (APAG). Forum Europejskie wskazało na zorganizowanie konferencji Bałkańskiego forum prawnego oraz spotkania forum w Dublinie w kwietniu tego roku.
36. Forum Regionalne Ameryki Łacińskiej wśród najważniejszych aktywności wskazał tworzenie zbioru raportów dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej w poszczególnych państwach w regionie oraz uczestnictwo w konferencjach. W ostatniej kolejności raport przedstawiło Forum Północnoamerykańskie (NARF), które uczestniczy obecnie w pięciu programach - w tym w programie ,,Sleepless in the C Suite: What's
keeping your global client Up in 2022?'' stanowiący sztandarowy projekt NARF.
37. 3 listopada ogłoszono wyniki wyborów na stanowisko Sekretarza Generalnego IBA. Został nim Dr. Jorg Menzer.