- Adw. Przemysław Rosati, prezes Naczelnej Rady Adwokackiej, skierował pismo do min. Marcina Warchoła, sekretarza stanu w ministerstwie sprawiedliwości, w sprawie propozycji zmian w rozporządzeniu dotyczącym stawek adwokackich.
- 4 sierpnia br. ministerstwo sprawiedliwości przysłało do NRA projekt rozporządzeń zmieniających: rozporządzenie w sprawie ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej przez adwokata z urzędu oraz rozporządzenie w sprawie opłat za czynności adwokackie (oraz tożsame dotyczące radców prawnych) do przedstawienia uwag w trybie konsultacji publicznych.
- Prezes NRA zwraca uwagę, że propozycje stawek adwokackich, zgodnie z ustawą Prawo o adwokaturze, powinny być przedstawione NRA celem wydania opinii w trybach wskazanych w ustawie Prawo o adwokaturze.
- Prezes NRA informuje, że NRA jest gotowa na najbliższym posiedzeniu plenarnym NRA – 9 września 2022 r. przystąpić do opiniowania projektów w formie właściwej dla działania organu kolegialnego, jeżeli Minister zwróci się o opinię, w trybie wskazanym w ustawie Prawo o adwokaturze, przesyłając jednocześnie dane, o których mowa w art. 16 ust. 2 i 3 oraz w art. 29 ust. 2 Prawa o adwokaturze, na bazie których zaproponowano w projekcie wysokość wynagrodzenia za świadczenie pomocy prawnej w poszczególnych kategoriach spraw, celem przeanalizowania tych danych przez Naczelną Radę Adwokacką przed wydaniem trafnej opinii względem przedłożonych projektów rozporządzeń.
W piśmie do ministerstwa prezes Rosati zaznacza, że zgodnie z art. 16 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 26 maja 1982 r. Prawo o adwokaturze: Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Adwokackiej i Krajowej Rady Radców Prawnych, określi, w drodze rozporządzenia, wysokość opłat za czynności adwokackie przed organami wymiaru sprawiedliwości, stanowiących podstawę do zasądzenia przez sądy kosztów zastępstwa prawnego i kosztów adwokackich, mając na względzie, że ustalenie opłaty wyższej niż stawka minimalna, o której mowa w ust. 3, lecz nieprzekraczającej sześciokrotności tej stawki, może być uzasadnione rodzajem i zawiłością sprawy oraz niezbędnym nakładem pracy adwokata; Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Adwokackiej i Krajowej Rady Radców Prawnych, określi, w drodze rozporządzenia, stawki minimalne za czynności adwokackie, o których mowa w ust. 1, mając na względzie rodzaj i zawiłość sprawy oraz wymagany nakład pracy adwokata, a także zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 26 maja 1982 r. Prawo o adwokaturze: „Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Adwokackiej, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady ponoszenia kosztów, o których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem sposobu ustalania tych kosztów, wydatków stanowiących podstawę ich ustalania oraz maksymalnej wysokości opłat za udzieloną pomoc.”, a regulacja ta niewątpliwie powinna mieć zastosowanie w przypadku projektowanych zmian. W konsekwencji zaś przed przyjęciem projektowanych rozporządzeń, a także ich zmiany, konieczne jest zasięgnięcie opinii Naczelnej Rady Adwokackiej. Jedynie taki sposób procedowania nad przedmiotowym projektem będzie zgodny z przywołanymi powyżej przepisami.
W piśmie zwrócono się również o udostępnienie przedmiotowych danych, o których mowa w art. 16 ust. 2 i 3 oraz w art. 29 ust. 2 Prawa o adwokaturze, na bazie których zaproponowano w projekcie wysokość wynagrodzenia za świadczenie pomocy prawnej w poszczególnych kategoriach spraw, celem przeanalizowania tych danych przez Naczelną Radę Adwokacką przed wydaniem trafnej opinii względem przedłożonych projektów rozporządzeń.