W dniu 20 lipca br. odbyło się kolejne spotkanie adw. Przemysława Rosati, Prezesa NRA z SSO Wojciechem Łukowskim, Zastępcą Koordynatora Krajowego ds. informatyzacji sądownictwa powszechnego.
Spotkanie dotyczyło omówienia aktualnego stanu Portalu Informacyjnego, zmian wprowadzonych dotychczas w związku z doręczeniami elektronicznymi w Portalu Informacyjnym, a także postulatów dotyczących e-doręczeń, w tym zgłoszonych przez Prezesa NRA
(czytaj:
Postulat NRA dot. niezwłocznych zmian legislacyjnych i informacyjnych w PI
Konkretne propozycje NRA dot. nowych funkcjonalności w PI
Dalsze rozmowy Prezesa NRA dot. funkcjonowania Portalu Informacyjnego Sądów Powszechnych
Prezes NRA na bieżąco zgłasza uwagi i zastrzeżenia do funkcjonowania Portalu Informacyjnego
Prezes NRA interweniuje w sprawie nieprawidłowości działania Portalu Informacyjnego)
Z informacji przekazanych w trakcie spotkania wynika, że w fazie realizacji jest postulat zgłoszony przez Prezesa NRA dotyczący stworzenia funkcjonalności w postaci „skrzynki odbiorczej (inbox)” – skrzynka grupująca/integrująca w jednej zakładce, wyłącznie dokumenty (pisma sądowe) podlegające doręczeniu, w trybie regulacji art. 15 zzs9 ust. 2 ustawy covidowej, a także postulat wprowadzenia powtórnego zawiadomienia pełnomocnika procesowego za pośrednictwem poczty elektronicznej o piśmie oczekującym na doręczenie, w 7 dniu licząc od dnia umieszczenia pisma w portalu informacyjnym. Powyższe funkcjonalności, wg deklaracji koordynatora krajowego, mają być udostępnione w portalu informacyjnym we wrześniu br.
Na etapie analiz i wstępnego opracowania jest postulat zgłoszony przez Prezesa NRA w postaci „elektronicznego kalendarza pełnomocnika procesowego” – pozwalającego na odnotowywanie terminów rozpraw/posiedzeń sądowych i czasu ich trwania, w sprawach prowadzonych przez pełnomocnika procesowego posiadającego konto w portalu informacyjnym, pozwalający na blokowanie terminów czynności procesowych w ramach wszystkich apelacji w sposób wyłączający kolizje terminów, a także posiadający funkcjonalność pozwalającą pełnomocnikowi procesowemu oznaczyć dni urlopu w roku kalendarzowym, w których nie jest dopuszczalne dokonanie doręczenia, jak również wyznaczenie przez sąd terminu rozprawy lub posiedzenia sądu.
Omówiono także postulat zgłoszony przez Prezesa NRA dotyczący możliwości prowadzenia w ramach portalu korespondencji z sekretariatem sądu (wydziału; asystentem sędziego) w sprawach organizacyjnych związanych z funkcjonowaniem portalu lub w ramach danej sprawy w zakresie dotyczącym tej sprawy (wewnętrzna poczta lub komunikator). Postulat ten jest przedmiotem analizy.
Z informacji przekazanych przez Zastępcą Koordynatora Krajowego ds. informatyzacji sądownictwa powszechnego wynika, że wskazywanie przez pełnomocników procesowych, w pierwszym piśmie procesowym, numeru wpisu na listę adwokatów ułatwia przydzielanie dostępu do spraw w portalu, a przede wszystkim skraca czas przydzielenia dostępu do sprawy.
W toku spotkania przekazano kolejne uwagi dotyczące funkcjonowania portalu, które zgłaszane są w środowisku adwokackim.
W spotkaniu wzięli udział także m.in. adw. Dariusz Goliński, Wicedyrektor Instytutu Legislacji i Prac Parlamentarnych oraz adw. Michal Szpakowski, Przewodniczący Komisji ds. informatyzacji NRA.