Poselski projekt ustawy nowelizujący k.p.k. - uchylenie formularzy uzasadnień - wniesiony do Sejmu

  • Poselska inicjatywa ustawodawcza wniesiona do Sejmu RP obejmująca projekt ustawy zgłoszony w formie petycji NRA, który zmierza do uchylenie stosowania formularzy uzasadnień w sprawach karnych
  • Projekt ustawy zgłosiła grupa posłów Klubu Parlamentarnego Polska 2050-Trzecia Droga.
  • Projekt jest efektem prac i bazuje na petycji Naczelnej Rady Adwokackiej z lutego br.
  • Autorem petycji NRA i załączonego do niej projektu ustawy jest adw. Przemysław Rosati, prezes NRA.

 

Przypomnijmy, że na początku lutego br. Naczelna Rada Adwokacka wystąpiła z petycją w sprawie uchylenia art. 99a kodeksu postępowania karnego, czyli uchylenia obowiązku sporządzania uzasadnień orzeczeń w sprawach karnych na „formularzu uzasadnień” i przywrócenia poprzedniej formuły sporządzania uzasadnienia (z pominięciem formularza). Wystosowanie petycji poprzedziła ankieta przeprowadzona wśród sędziów i adwokatów, z której wynika, że praktycy negatywnie oceniają obowiązek sporządzania uzasadnień wyroków na formularzach.

Praktyczne wady obowiązującego rozwiązania to:
- naruszenie prawa do rzetelnego procesu karnego,
- formularz nie pozwala sądowi na pełne przedstawienie merytorycznej strony rozstrzygnięcia, które zostało wydane.

Uchwałę w sprawie złożenia petycji przyjęło Prezydium NRA podczas posiedzenia 1 lutego br. Prezydium upoważniło wówczas adw. Przemysława Rosatiego, prezesa NRA, autora projektu tej zmiany k.p.k., do reprezentowania Naczelnej Rady Adwokackiej w pracach nad petycją przed Senatem RP, Sejmem RP i Radą Ministrów.

Efektem złożenia Petycji NRA jest inicjatywa legislacyjna posłów Klubu Parlamentarnego Polska 2050-Trzecia Droga, który złożyli projekt nowelizacji Kpk, upoważniając do reprezentowania wnioskodawców w pracach legislacyjnych posła adw. Pawła Śliza.

W uzasadnieniu wnioskodawcy wskazują, że inicjatywa jest projektem stanowiącym przedmiot petycji NRA z 1 lutego 2024 r., podzielają argumentację NRA i przyjęli projekt ustawy tożsamy co do treści merytorycznej. Uzasadnienie do projektu jest w zasadniczej części uzasadnieniem załączonym do petycji NRA, z dodatkowymi informacjami uwzględniającymi wymogi Regulaminu Sejmu.

Prawo do rzetelnego procesu ma wymiar konstytucyjny (art. 45 ust. 1 Konstytucji) oraz konwencyjny (art. 6 ust. 1-3 Europejskiej konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności). Obowiązek sporządzenia uzasadnienia orzeczenia jest nie tylko wymogiem formalnym, ale ma istotne znaczenie merytoryczne. Uzasadnienie, przedstawiając tok rozumowania poprzedzający wydanie orzeczenia, umożliwić ma stronom, a zwłaszcza oskarżonemu, jego kontrolę. Pełni nie tylko funkcje procesowe, lecz także buduje autorytet wymiaru sprawiedliwości i kształtuje zewnętrzne przekonanie o sprawiedliwości orzeczenia.

Na gruncie prawa do rzetelnego procesu (w tym procesu odwoławczego), tak w ujęciu konwencyjnym (art. 6 ust. 1 EKPC), jak i w ujęciu standardu konstytucyjnego (art. 45 ust. 1 Konstytucji RP), jakość uzasadnienia wyroku jest istotnym elementem tego prawa.

 

(czytaj projekt ustawy nowelizujący kpk)

 

Share on FacebookShare on TwitterShare on LinkedInSend Email

Polecane strony

Naczelna Rada Adwokacka
Centrum Mediacji
Krajowy rejestr Adwokatów i Aplikantów Adwokackich
Pismo Adwokatury Polskiej
Wyższy Sąd Dscyplinarny
Newsletter Adwokatury
http://e-magazynadwokat.pl/
https://www.mlodapalestra.pl/
Muzeum Adwokatury
Palestra Świętokrzyska
Biblioteka Palestry
banner polski