Adw. Przemysław Rosati, prezes NRA, skierował pisma do premiera, ministra edukacji oraz rzecznika praw dziecka o podjęcie pilnych działań zmierzających do przystosowania systemu edukacji do aktualnych wyzwań oraz zapewnienie każdemu dziecku uchodźczemu równych warunków w dostępie do edukacji zarówno na poziomie podstawowym, jak i ponadpodstawowym.
Chodzi przede wszystkim o ukraińskich uczniów klas ósmych, którzy będą za kilka tygodni przystępować do egzaminu ósmoklasisty, a następnie do rekrutacji do szkół ponadpodstawowych. Według prezesa NRA nie zapewniono tym dzieciom odpowiednich warunków, w tym regulacji prawnych, pozwalających przystąpić im do egzaminu i rekrutacji w sposób gwarantujący poszanowanie ich dobra, godności oraz odmienności kulturowej.
- Nie bez znaczenia jest odmienność podstaw programowych oraz znajomość wymaganego do egzaminu od polskich uczniów kanonu lektur. W mojej ocenie stwarza to nierówne szanse dostępu do edukacji dzieciom z Ukrainy. System w obecnym kształcie narusza prawa do równego dostępu do wykształcenia oraz prawa do równego traktowania. – czytamy w piśmie.
Adw. Przemysław Rosati uzasadnia, że z punktu widzenia ochrony praw dziecka niezrozumiałym jest, że uczennice i uczniowie z Ukrainy, którzy kilka tygodni temu zaczęli naukę w ósmej klasie, muszą napisać egzamin ósmoklasisty z języka polskiego wyłącznie w języku polskim i wykazać się znajomością polskich lektur. Nie znajduje usprawiedliwienia także brak przygotowania oddzielnej podstawy programowej oraz opracowania oddzielnych wymogów egzaminacyjnych dla ukraińskich uczennic i uczniów. Przewidziane rozwiązania w postaci m.in. przetłumaczenia poleceń na język ukraiński lub rosyjski, możliwość pisania egzaminu w oddzielnej sali, dostęp do pomocy psychologa lub pedagoga, w żadnym zakresie nie zmierzają do zniwelowania trudności, z jakimi muszą zmierzyć się dzieci uchodźcze.
Prezes NRA przypomina, że Polska, jako strona Konwencji o Prawach Dziecka, na mocy jej art. 2 ust. 2, wprost zobowiązała się do respektowania i gwarantowania ochrony praw każdego dziecka bez jakiejkolwiek dyskryminacji, niezależnie od rasy, koloru skóry, płci, języka, religii, poglądów politycznych, statusu majątkowego, niepełnosprawności, cenzusu urodzenia.
czytaj pismo do Prezesa Rady Ministrów